ICT Community 's-Hertogenbosch

Veel nieuwe databedrijven in ’s-Hertogenbosch

Het gaat goed met de ICT-bedrijvigheid in ’s-Hertogenbosch. Start-ups en nieuwe vestigers weten de Brabantse hoofdstad goed te vinden. Mariënburg zit vol en loopt lekker. Ondertussen wordt er hard gewerkt om op andere locaties ook topfaciliteiten te bieden aan ICT-bedrijven.

Steeds meer bedrijven in de ICT-sector zijn op zoek naar huisvesting in de buurt van de binnenstad van ‘s-Hertogenbosch. Het gaat daarbij veelal om groeiende en vernieuwende IT-bedrijven. Een deel van deze doelgroep kan terecht in bestaande locaties zoals bij de Gruyterfabriek, de Jamfabriek of in een van de kantoorlocaties in het Paleiskwartier of het historisch centrum. Maar er is behoefte aan meer ruimte met specifieke kenmerken, zoals OV-bereikbaarheid, een historisch karakter of de nabijheid van talent. Dit is de belangrijkste aanleiding voor de recente herontwikkeling van het klooster Mariënburg tot een locatie voor onderwijs, bedrijven en studenten en de aanstaande verbouwing van het voormalige kantoor van de Grasso fabriek.

ICT-stad
‘’s-Hertogenbosch is de vierde IT-stad van het land. Behalve zeshonderd ICT-bedrijven heeft onze stad erg goede opleidingen. Avans Hogeschool is weer verkozen tot beste hbo ICT-opleiding in Nederland. En de Jheronimus Academy of Data Science biedt een landelijk unieke universitaire opleiding. Steeds meer ICT-bedrijven willen daarom hier zitten, omdat ze toptalenten zoeken. Daarom maken we nu zo veel mogelijk snelheid om deze bedrijven met huisvesting te ondersteunen”, zegt Jan Hoskam, wethouder Economische Zaken van de gemeente ‘s-Hertogenbosch.

Mariënburg
In het voormalig klooster Mariënburg krijgen niet alleen datatalenten hun opleiding, maar zijn ook dataprofessionals aan het werk. Er zijn een vijftiental bedrijven gevestigd. Start-ups, groeiende bedrijven en innovatieteams van gevestigde bedrijven.
Een van de snelle groeiers is bijvoorbeeld InvoiceFinance. Deze fintech start-up bestaat nu drie jaar  Het bedrijf heeft een online kredietplatform waar het mkb terechtkan voor zakelijke kredieten tot 250.000 euro. Hiermee springt het in het gat dat de gevestigde banken laten liggen. Met ruim dertig medewerkers is InvoiceFinance een van de snelstgroeiende fintech bedrijven van Nederland.

Een andere Bossche ICT-start-up is Celonis. In 2015 won het de Deloitte Fast50 Award als snelst groeiende techbedrijf in Duitsland. Het bedrijf was de eerste vestiger in Mariënburg. Ook pioniers als Green Gorillas en Adchieve vonden een plek in de inspirerende omgeving. In het pand zijn ook innovatieteams van Vivat en KPN gevestigd.

Grasso
Er wordt hard gewerkt aan de plannen en ontwikkeling van Grasso, het oude rijksmonument aan de Parallelweg 27 in ‘s-Hertogenbosch. Naar verwachting wordt dit pand in het tweede deel van 2019 geopend. Vóór die tijd is er ruimte beschikbaar bij de buren. Vanaf juli 2018 aan de Parallelweg 30. Hier worden kantoren van circa 25m² en 50m² gerealiseerd. Er is veel interesse. De eerste fase van de planontwikkeling is inmiddels gevuld.

Willemsplein/Essent pand
Eind 2017 vestigde Adeptiv zich aan het Willemsplein als buurman van Essent. Adeptiv is een marketingbureau dat datagedreven campagneprogramma’s ontwikkelt en realiseert. Het bedrijf richt zich op Nederlands allergrootste adverteerders, maar wil ook een sublabel creëren om het mkb mee te bedienen. Het bureau werkt met ruim 225 medewerkers, waarvan 35 datawetenschappers, vanuit kantoren in Den Bosch, Utrecht en Londen.

Ideeën ontwikkelen en testen
“Tegenover de Jheronimus Academy of Data Science. Daar hebben we een aparte ruimte ingericht op de zolder voor start-ups en onze eigen mensen, om nieuwe ideeën te ontwikkelen of te testen”, vertelde directeur Sales & Marketing Michiel van Riemsdijk eerder aan Emerce.

Gert Jan Delcliseur, algemeen directeur zegt op de website van Search Result: “Adeptiv werkt vanuit een kern van data scientists die nauw samenwerken met onze creatievelingen. De combinatie van technologie, data en creatie is noodzakelijk om onze dienstverlening verder te optimaliseren en mee te laten groeien met de vraag van onze opdrachtgevers op het gebied van datadriven marketing.”


PostNL is eigenaar van Adeptiv. Eind 2016 nam PostNL zowel Yourzine als Searchresult over. Samen met PostNL’s dochterbedrijven Marvia en Cendris Inzicht & Campagnes vormen de twee bureaus het nieuwe marketingbureau Adeptiv.