ICT Community 's-Hertogenbosch

Posters zorgen niet voor binding

Wat voor Rob van Uden (21) begon met een beetje hobbyen op de websitemaker van Kennisnet en wat gestoei met HTML en PHP leidde tot de hbo-opleiding tot software engineer. “Ik wil het liefst naar een IT-developmentafdeling van een ‘normaal’ bedrijf.”

Hij is nog niet afgestudeerd, maar als hij moet zeggen wat er aan de studie tegenviel en wat mee, weet hij het wel. “Er zijn veel programmeertalen en architecturen. Dat wist ik niet toen ik begon. Of je dat moet zien als een tegenvaller weet ik eigenlijk niet… Wat meeviel, is de leercurve. Ik kon het allemaal goed volgen. Het is ook een praktische opleiding. Je maakt echt bij elk vak iets dat je in de praktijk toepast. Wat je doet, zie je meteen.”

Uitdiepen
Van Uden werkte onder andere mee in een project voor een andere academie dat een eenvoudiger en geautomatiseerd proces wilde voor het plannen van de afstudeerzittingen. “Je gaat dan echt in gesprek met de klant. Je bedenkt een plan, je moet het probleem uitdiepen en vervolgens ontwikkel je de tool. Dit soort projecten geven een hogere motivatie. Het is echt praktijkwerk. Je leert dat elke klant anders is en dat elk project een eigen aanpak nodig heeft. Wensen veranderen ook tijdens het project. Dat kun je in de lessen niet simuleren, maar in de projecten overkomt het je gewoon.”

Afwisseling
De afstudeerder deed zijn derdejaars-stage in Denemarken. Hij heeft inmiddels een adres in de regio op het oog voor zijn afstudeerstage. “Het wordt waarschijnlijk een e-learningbedrijf met een eigen ontwikkelafdeling, of anders een bedrijf dat onder andere webapplicaties bouwt.” Van Uden kiest bewust niet voor een softwarehuis. “Ik wil het liefste naar een IT-developmentafdeling van een ‘normaal’ bedrijf. Vooral vanwege de afwisseling. Bij een softwarehuis maak je software veel meer in het kader van een project. Dat vind ik minder leuk.”

Los-vast
“Ik denk dat de ICT-Community een goed idee is. Je komt als student wel in contact met bedrijven, maar het is allemaal nogal ‘los-vast’. Er is geen structuur. Het is goed als onderwijs en bedrijfsleven meer samenwerken. Dat is toch waar we straks aan de slag moeten.”

Verbondenheid
“Hoe ze kunnen samenwerken? Misschien iets met een pool met opdrachten, en die dan verdelen per discipline, bijvoorbeeld grafische vormgeving of internettechniek. Je kunt dan bijvoorbeeld samenwerken met een opleiding als Communication & Multimedia Design voor de vormgeving. Nu is het voor docenten soms lastig om aan projecten te komen. Het zou dus goed zijn als alle projecten via de community zouden lopen. Meer gastcolleges lijkt me ook wel wat. Neem een bedrijf als Info Support. Die geven een eigen minor, hebben afstudeerstages, een eigen magazine. Ze geven workshops over onder andere HTML5 en mobiele applicaties. Je leert ervan en tegelijkertijd leer je het bedrijf kennen. Dat zorgt voor verbondenheid en dat lukt je niet met alleen een poster.”